söndag 3 november 2013

Om att ta hand om kunderna - och att inte

Jag noterar att Nikon lanserat en uppföljare till D600. Uppenbarligen kommer D610 som ett direkt svar på problemen med damm och olja på sensorn. Rätt många D600 har problem med att slutaren släpper ifrån sig damm eller små partiklar.
Det här gäller inte alla exemplar. Min D600 är varken mer eller mindre dammig än alla mina andra digitalkameror. Det vill säga jag får fläckar på bilderna, men det har jag också på min D90 och min Leica M9. Men problemet är riktigt. Annars hade Nikon knappast ersatt D600 efter bara ett år.
Frågan är nu hur man behandlar sina gamla kunder. Har vi fått ett erbjudande att byta till den nya slutaren? Eller har Nikon kanske erbjudit ett generöst inbytespris vid uppgradering?
Nej och nej!
Nikon kan lära en del av Leica, ett betydligt mindre företag med mycket mindre finansiella muskler. När det lanserade sin första digitalkamera, M8, blev det mesta fel. Slutaren fungerade inte som den skulle och bristen på lågpassfilter gav en massa moire-effekter.
Vad gjorde Leica? Jo de erkände, erbjöd uppgradering av M8 till det som skulle bli M8.2 och de GAV två IT-filter värda ett par tusen kronor till alla sina kunder.
Så skapas en lojal bas av användare. Nikon har råd med något liknande.

Dammig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar