lördag 16 november 2013

När färg blir en barnlek

Jag formligen älskar Nk Softwares (numera Googles) Color Efex Pro. Det gör att saker som tog en timme i Photoshop kan göras på fem minuter. Det som jag inte ens orkade ge mig på eller har kunskap att göra kan jag nu åstadkomma på en fikarast.
Lika mycket som Silver Efex Pro gör för att underlätta mitt arbete med svartvita bilder gör Color Efex för mitt arbete med färg. Programmet, som egentligen är en plug in till Photoshop eller Lightroom, är ika användbart för speciella effekter som för att bara fixa till ett porträtt eller en reportagebild.
Det fina när man jobbar med Color Efex Pro är att man kan arbeta med färger snarare än att markera en yta och skapa lager, som man vanligen gör i PS. Bilden på lövet nedan har jag till exempel först markerat lövet och sedan kan jag jobba med bara de färgerna utan att behöva kämpa med olika lager. I steg två har jag markerat den svarta asfalten för att tona ner färgmättaden bara där och sedan öka kontrasten utan att lövet påverkas.


Här kommer några lite mer (över)arbetare bilder:

Löv mot asfalt. Här har jag använt Color Efex för att först förstärka färgerna på lövet och tona ner färgerna runt om.


Tunnelbanan i Stockholm. Färgerna förutom gubben och det gröna är nedtonade.

Södermalm. Filtret midnight tar i stort sett bort färgerna på de områden jag väljer.


Bullandö marina. Här har jag mest jobbat med att förstärka färger och öka kontraster.

Lite graffiti.

Midnight. Färgerna runt omkring kvinnan har tonats ner dramatiskt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar