söndag 12 februari 2012

Zeiss mot Leica

Jag har ett objektiv till min Leica som jag är lite extra förälskad i, och det är faktisk inte en Leica utan ett Made in Japan-objektiv, nämligen Zeiss fenomenala C Sonnar 50mm 1.5. Jo, det stämmer att objektivet har en del problem med focus shift och att den inte är i närheten lika skarp som Summilux 50an. Men den kostar en tredjedel och skapar i mitt tycke ibland bättre bilder. Den har en helt unik känsla, helt enkelt.
Jag kommer att återkomma med en längre artikel om Zeissen, men först en jämförelse som jag tog i morse när jag fikade med Jalle.


Jag återkommer med svaret på vilken som är vilken.
Här är en annan bild tagen med min Zeiss:


2 kommentarer:

  1. Jag tänker gissa. jag tror den övre är Summilux. Den känns lite gulare men jag tror att det är Leica..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är part i målet, så du får inte gissa ännu. Jag avslöjar svaret först senare!

      Radera