lördag 18 februari 2012

Vem är bäst egentligen? Nikon D800E, Leica S2 eller Leica M9?




Nu när det stora pixelracet har dragit igång och Nikon viftar med 36,3 Megapixlar utan AA filter, så förstår jag att det är med de stora elefanterna, läs mellanformat, som de vill tampas med. Men hur långt räcker den lilla kameran? Småbildsformatet, räcker optiken, känns formatet ok, det känns som många frågor just nu? Jag vet inte än, men jag kommer snart att veta. Jag har bokat en Nikon D800E och så fort kameran kommer i min hand så är planen att den ska få bråka lite och visa vad den kan mot Leica M9 och Leica S2. M9:an har ju bara 18,5 megapixlar medan slagskeppet inom Leicasfären S2, ståtar med 37,5 megapixlar. Om man bara kikar på pappret så känns det svårt att säga vem som är bäst. Det borde vara i turordningen, Leica S2, Nikon D800E och sist Leica M9. I alla fall om man tittar på enbart megapixlar. Men alla 3 kamerorna har några ess i sina skjortärmar. Leica S2 har fantastik optik. M9:an också, M9 har ju hela optikuppsättningen med 0.95!! i ljus. Leicans berömda nattuggla 50/ 0.95 Noctilux har ju precis i dessa dagar fått nya vänner från SLR magic och Voigtländer. Nikon har också erkänt bra optik. Nikon har ju uppgraderat sina redan erkänt fina glas 24, 35 och 85 till 1.4 Nano och som har sin speciella guldring fram för att markera att det är det bästa de har. Men räcker de till?
Snart, mycket snart så kommer jag UTAN att luta mig mot formler, kurvor och matematiska krumbukter berätta vilken jag tycker är bäst. Jag kommer att använda mig av känslor, lite mer känslor och en stor skärm. Första veckan i april skall D800E versionen ges ut till NPS kunderna. Då börjar kampen.

Håll ut!

Jalle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar