torsdag 16 februari 2012

Objektivet fotografer älskar och hatar


Precis som de flesta andra Leica-ägare har jag en tendens att då och då stirra på pixlar och jämföra skärpan mellan låt oss säga en Summarit 35mm 2,5 och den lite dyrare Summicron 35mm 2.0. Men det finns gränser för hur mycket uppmätt skärpa eller MTF-grafer säger om hur bra ett objektiv är.
Den glugg jag alltid återkommer till som mitt kanske mest personliga objektiv är inte ens från leica, utan Zeiss lilla och relativt billiga C Sonnar 50mm 1.5. Den är troligen Zeiss mest utskällda objektiv, men också ett av de mest älskade. Konstruktionen är från början mer än 60 år gammal, men omgjord med modern teknik. Så det är inte undra på att Zeiss skapat en smått unik glugg.
Jag har skirvit om den tidigare som hastigast och de bilder jag då lade upp visar att den kan mäta sig med den tre gånger dyrare Summiluxen från Leica. Nejdå, den är inte skarpare. Framför allt, Leican är mycket skarpare i kanterna. För att inte tala om att Leica inte har antydan til den rätt besvärliga fokus skiftningen som Zeissen lider av. Det betyder att det som är skarpt på bländare 2.8 inte är skarpt på bländare 1.5. Fråga mig inte varför det fenomenet uppstår. Det finns och är väldigt irriterande. För att en bild ska bli skarp på nära avstånd på full glugg måste man luta sig fram ett par centimeter. Inte optimalt.

Zeiss C Sonnar 50mm på bländare 1.5

Jag har varit på väg att sälja min Sonnar mer än en gång, men jag har aldrig kommit längre än att jag skapat ett album med bilder för att visa vad den lilla Zeisse kan när den är som bäst. Och så blir jag så där förälskad igen, kramar om objektivet och lovar att aldrig sälja det J
Zeissen har detta något, som är nästan omöjligt att sätta fingret på. Det måste upplevas, och jag visar några bilder nedan, de flesta tagna på bländare 1.5. Den har underbar bokeh (oskarpa detaljer), färgerna är mjuka och 3D-känslan är oslagbar. Och den lite softa känslan på 1.5 byts mot en väldigt skarp bild på 5.6. En extra bonus, två gluggar i en.


Bländare 4 eller 5.6, minns inte vilket.

Då kan jag leva med att den inte är lika superskarp som en Leica. Det är ändå bara fantasterna som tittar på skärpan. Vanligt folk tittar på BILDEN. Jag kan till och med leva med att jag missar en av tre bilder på grund av fokus skiftningen. Och jag kan definitivt leva med att jag köpte min begagnad för motsvarande 5000 kronor när en begagnad Summilux säljs på Ebay för över 25000 kronor.



 Leica M8 och Zeiss på bländare 1.5


M8 och Zeiss, full glugg.


M9 och bländare 1.5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar