fredag 24 februari 2012

Photokina 2012

Nu är det inte länge kvar, 29 februari, tills stora fotomässan öppnar dörrarna i Köln.

Vad kommer de visa och kommer det verkligen ha någon betydelse nu när Nikon visat upp både D4 och D800? Canon som faktiskt, hur man än ser det, har lett det digitala racet mer eller mindre sen digitalkameror kom. Vi som hade Nikon kom in i digitaltänket lite senare än Canonisterna och fick ledset se på när Canon hade fullformat och vi hade DX kameror. Nikon har visserligen varit ganska bra på blixtdelen och med D3:ans intåg på banan så fungerade både FX och autofokus.

Men Canon ryckte bort fötterna för Nikon med Eos 5D mark II. Nikon hade visserligen sin D3x, men den är näst intill ouppnåelig med sitt höga pris. Så Canon har suttit ganska bra och tillbakalutade när bomben D800 och D800E kom. D4 förstod alla att den skulle komma, men en kamera så "billig" som ca 25.000 sek fylld med 36,3 megapixlar. Det tror jag ingen vågade tippa, så Photokina kom att hamna lite i skymundan. Jag gissar att Canon kommer visa sin Eos 5D mark III där. Men det jag är intresserad av är en helt annan kamera.
Leica M10.
Kommer den, hur ser den ut, vilka specifikationer, vad kommer den kosta, kommer den kunna filma?
Listan är hur lång som helst, men svaret kommer nog snart. Kommer det visas någon ny optik?
Ni har nog förstått att jag väntar på min D800E men jag ser fram emot ny optik också. Jag kommer testa några varianter för att se vad jag behöver. Nikon har ju några fantastiska nya objektiv, 24 1.4, 35 1.4 och nya 85 1.4. Men kommer de att fungera tillfredsställande. Jag är inte helt säker nämligen. Att de kommer vara bra är jag övertygad om men den där sensorn kommer att ställa krav på objektiven och jag undrar om det inte blir Zeiss optik för mig.

Men snart får både ni och jag veta, både vad jag tycker och vad jag kommer att köpa, men först måste de komma ut i affärerna. Jag hörde tyvärr från min kamera affär att Zeiss håller på att byta generalåterförsäljare och hoppas innerligt att inte det kommer påverka mina inköp.

jalle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar