torsdag 23 augusti 2012

Är Nikon med i matchen?

Nikon har lanserat en ny kompaktkamera som ska konkurrera direkt med kameror som Panasonics Lumix Lx5, Leica D-Lux 5 och Canon S95. På papperet ser det onekligen lovande ut.

Konceptet är samma som Lx5, det vill säga där sökaren fått stryka på foten till förmån för mindre format men där hanteringen och bildkvaliteten ska påminna mer om en Canon Powershot G12 än en semesterkamera.
Jalle saknar sökare men jag är entusiastisk användare av en Lumix och kan nog leva utan en för att enkelt kunna ta med kameran precis överallt.



Prestandan är det inget fel på. Relativt stort sensor och ljusstarkt objektiv är lovande. Exponeringskompensation får en egen ratt i stället för att hanteras via menyer. Stort plus för det.
Frågan är om Coolpix 7700 till slut kommer att motsvara Nikons gamla mediokra prestanda för kompakter eller om Nikon äntligen fått till det. Låt oss hoppas på det senare. Ta en titt på de bilder som Nikon lagt upp och döm själv.

Här finns tekniska data om kameran:

1 kommentar:

  1. Hmm, svår kamera. Nu blir det dags för lite siffror.
    Den har mindre än en fjärdedel, har jag räknat rätt, av vad Canon G1x har. Ganska exakt en fjärdedel av Four Thirds formatet? 1 1/7 dels tum är lite konstigt mått.
    Men Four Thirds är 17,3 x 13 mm som jag tycker känns litet, MEN Panasonic levererar ju bra. 7,6 x 5,7 är den här kameran. Nikons nya. Hur ser det ut om man gör en stor bild? Jämför med Fuji x100 som är ytterst kompetent men den har 23,6 x 15,8. Jag vill att kolla hur bilderna ser ut innan jag köper en sån här.
    Men det den har, som jag gillar är utseendet, rattarna sitter perfekt, inte på höjd som på Canon och ljus och bra glugg. Stooort zoomomfång. 28-200 räcker en bra bit. Och inte minst så gillar jag att kunna använda en stor blixt om jag vill.


    SvaraRadera