måndag 13 augusti 2012

115 dagar senare med D800E


115 dagar senare med D800E



För att inte skrämma bort er och för att dela upp textmassan så har jag delat upp mina åsikter om min nya kamera.

Del 1.
 
Nu har jag haft min Nikon D800E i 115 dagar och funderar på om Nikon har levererat en frälsare eller inte.
Svaret är tveklöst JA. I alla fall om man ser i det eviga prestigekriget mellan Canon och Nikon.  Denna eviga holmgång mellan spegelreflexkamerornas stora drakar. Men det känns bra att Nikon har kommit i kapp lite. I ärlighetens namn så har Nikon känts nr2 ganska ofta numer.

Vad är det som är så bra med den då?
Den känns både snabbare, bättre, säkrare autofokus än vad Eos5II någonsin har levererat. Nu har jag läst, inte ägt den än, att den nya Eos5an, nr3, skall vara betydligt bättre. Men omfångsmässigt, färgmässigt och en rad andra saker mätt är den oslagbar just nu.
Den slår EOS 5 II i allt.  Men, den är inte perfekt. Långt ifrån. Jag har visserligen en liten faiblesse för instruktionsböcker, men en tegelsten på 446 sidor är tjock.  Jag har också jobbat som fotograf mer eller mindre hela mitt vuxna liv. Jag har haft det mesta i Canon, Nikon, Hasselblad och även en Leica M9a. Men det är första gången som jag stirrade på kameran, packade ned den och reste iväg utan instruktionsboken. Den var för tjock.

Hur svårt kan det vara? Trodde jag. När min dotter kom och sprang emot mig i perfekt ljus och jag ville plåta på stora bländare var jag körd. Jag fick verkligen inte igång AF-C. Den tog bilder men gick det för fort så hann den inte med. Jag låg på hotellrum i ett antal stater och kikade i menysystemet men hittade inget. Slutar- eller skärpeförval? Jag valde skärpeförval men den flyttade ändå inte autofokusen. Jag googlade men inga kommentarer på nätet. Den var väl för ny. 
Otroligt irriterad några veckor senare hittade jag svaret i tegelstenen. Vredet som man väljer AF-S eller AF-C går även att trycka in och med en dubbelhandsfattning och en vridning på främre ratten. Voíla. Inte riktigt den mest pedagogiska lösning jag sett.
Jag har några fler sådana exempel, tyvärr. Men som jag inte orkar trakassera er med.

Fortsättning följer i Del 2. Men mot LeicaM9 då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar