torsdag 10 maj 2012

The X100 Killer is here...

NOT..

som min amerikanske svåger ironiskt skulle ha sagt. Vad hände där egentligen? Förstår jag vad alls vad som händer? Leica släpper sina "världsnyheter" och det är :

1. En M9 som man tagit bort färgfilterdelen på för att nå "den yttersta skärpan i svartvita bilder. Sant, jag köper det, att tar man bort ALLA filter även färgdelen så tar kameran emot ännu mer ljus och således kan den bli ännu skarpare i 18 MP världen, men betyder inte det att man går mot hålkameratänk? Inte ens optik som stör ljusinsläppet? Suck och stön men jag tror tyvärr att det där var som att SONY släpper en VHS videokamera för att få fram maximal känsla. I mina ögon är en vanlig M9 alltid bättre, där DU avgör om du vill fotografera i färg eller inte.
Dock vill jag passa på att tacka Leica för att de inte grävde ett hål i min plånbok.

2. Ännu värre, en M9 i samarbete med Hermès där man köper en kamera och 2 objektiv för ca 400.000 sek och förbinder sig att INTE sälja den inom 2 år?
Vad händer annars? Får man inte förlänga garantin då?

3. En X2, äntligen så får de till det, med en ljusstarkare optik a la X100 eller kanske något annat innovativt som vi bara måste ha. Men inte ens pocketkamera lyckas de få mig att köpa. Från 12.2 MP till 16.2 MP kommer inte locka allt för många köpare.

 Tror jag i allafall. Men jag kan ha fel och jag hoppas verklige och innerligen det. Annars kommer ett av de finaste kameramärkena ramla ned i graven intill Contax.







1 kommentar:

  1. Leica fortsätter sin tradition att tillverka hysteriskt dyra men helt onödiga versioner. Ofta tillsammans med designermärken.
    Tyvärr måste jag säga att nya M9 Monochrome hamnar i den kategorin. Vem BEHÖVER den?

    SvaraRadera