måndag 14 maj 2012

Varför tänker jag på Leica?

Vad hände egentligen?

Hmm..
Leica släpper en 50mm:s optik med bländare 2.0 som största bländare för 57.000 sek? Jag ger upp. Vad är de ute efter?
Hmm..
De har en fantastisk 50 1.4 Asph för 27.000 sek och en 50 2.0 för 17.000, och nu släpper de en 50 2.0 Asph för 57 tusen? Jag har googlat, frågat ringt men ingen har tagit i den. Leica själva säger att den är en ny milstolpe i objektivteknologi.
 Hmm..
50% högre kontrast än den förra 50:an, den överlägset skarpaste de har i Leicas objektivprogram.
Hmm..
Det tar mig emot att skriva det och ännu mer att säga det men den där lilla glasbiten från Solms, den vill jag kika lite närmare på.

För övrigt så pratade jag med en kille idag som sa att det var ett genidrag, i alla fall ur ekonomisk synvinkel. "-Oavsett hur bra den är så höjder den förväntningarna och framför allt så höjder den värdet på alla andra objektiv från Leica."
Jag förstår hur han menar men jag är skeptisk. Det borde betyda att Saab skulle ha gjort samma sak. Byggt en SAAB 900 för 570.000 sek? Eller gjort en 3 växlad SAAB 9-5 som bara fungerar innanför landsgränsen. Begränsa lite och höja priset på den som exklusiv. Läs Leica M9Monochrome.



Jalle





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar