söndag 22 april 2012

Street med 90mm


Det är en etablerad sanning att den som fotar street för den första ska ha en manuell mätsökarkamera, för det andra uteslutande använda 35 och 50 millimeters objektiv. Allt annat vore att trampa på den store legenden Henri Cartier-Bressons minne!
Den största fördelen med en mätsökarkamera för mig är att den är liten. Skillnaden i hur omgivningen reagerar är uppenbar när jag först använder en stor spegelreflex sedan en liten M9. På något märkligt sätt känns det också som jag kommer närmare dem jag fotograferar om jag har en liten mätsökare. Om det är inbillat eller inte vet jag faktiskt inte.


Som det ska göras. Fuji X100 och (motsvarande) 35mm objektiv.

Däremot ger jag inte mycket för tesen att street alltid ska skjutas med vidvinkel eller normal. Jag älskar att sätta en 90a på kameran och ge mig ut på gatorna i en storstad. Flera av mina bästa bilder från New York är tagna med en M9 och Summarit 90mm.
Anledningen är dels att jag kommer närmare människorna innan de hinner upptäcka mig. Det handlar inte om att smyga. I så fall är all street att ta bilder i smyg. Hela iden är ju att fota människor i deras dagliga liv utan att de poserar. Men risken at bli upptäckt innan jag tar bilden är mycket mindre om jag kan stå en bit ifrån. Det är värt mycket.
Den andra fördelen med ett längre objektiv är att bilden fokuserar på objektet. Med en vidvinkel får jag alltid med en bakgrund, som ganska ofta är helt ovidkommande. Det jag vill fota är människor och vad de gör, inte nödvändigtvis allt som händer runt omkring. 90an är en perfekt brännvidd för att fokusera på det viktiga.
Nackdelen är naturligtvis att man är körd om objektet kommer för nära. Men en 35a kan jag alltid kasta upp kameran och ta en bild från höften om det behövs. Om något dyker upp framför ögonen på mig när en 90a sitter på kameran finns det inget jag kan göra. Å andra sidan är fasta brännvidder alltid att välja bort. Om jag har en vidvinkel blir det ingen bra bild på det som händer tvärs över gatan. Om jag har en spegelreflex med zoom är den kanske för ljussvag för att fånga kvällens sista bild.
För mig är det en spännande utmaning att bara ha med ett enda objetiv. Det är begränsande men kräver att man skärper sig lite extra. När det blir bra blir det riktigt bra.
Testa.


Central Park, New York.
 Central Park, New York.

 Times Square, New York.
 San Franciso.
  San Franciso.

 San Franciso.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar