tisdag 24 april 2012

Nikon D800E är här...

När jag såg att det var Nikon som ringde så hoppade jag till och hoppades. Nu hade jag faktiskt sagt nej till både D4:an och D800:an. Jag hade gnällt och ylat som många av er fått utstå att jag skulle behöva åka på en roadtrip genom 6 stater i USA utan kamera. Men som sagt, det ringde. Och det var från Nikon.
Nu har jag haft den i nån dag och jag måste nog säga att jag fast alla lovord är överrumplad. Otrolig skärpa och kvalité på bilderna. Men stora filer. Med ett 32GB kort i så får jag 399 bilder. Och det är inte lättare i datorn. Men ojoj, som sagt. Jag ber att få återkomma efter vägen. Både i USA och i tid men lite kommentarer. Men kika på de här 2 bilderna. Många när de testar kameror ställer upp dem på 50 kilos stativ och kör med spegeluppfällningar, manuell fokus och runt 5.6 i bländare. Men i ärlighetens namn så plåtar man ju faktiskt i så ofta under de premisserna.
Jag plåtade med med Bländarförval och bl 2.8 med en vidvinkel. Nikons 35:a. Jpeg. direkt ur kameran. Inget finslipande i Capture och Photoshop, utan direkt ur kameran en bild och sen ett utsnitt på 100%

Det där är utan det berömda AA filtret. Skarp direkt!! Och inte bara skarpt utan tokskarpt. 

 Nästa bildsvit kommer att vara lite mer av exotiskt slag. Jag skall strax kliva på ett plan till Houston. So, see you all soon..

Jalle



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar