fredag 20 april 2012

Fuji x100 i verkliga livet


Jag har nu haft min Fuji X100 så länge att det är dags att skriva ner några tankar om kameran. Jag ska säga direkt att detta inte är ett test av prestanda eller teknsika specifikationer, utan mina erfarenheter från verkliga livet.



Jag ska medge att min Fuji X100 var ett rent impulsköp. Jag var på besök i New York och hittade en begagnad X100 för ett rimligt pris på B&H Photo. Den var inte mycket mindre än min Leica M9, men när den slank ner i en kavajficka blev jag kär. Jag bara måste ha den som komplement till mina större kameror!
Jag måste säga att alla mina förväntningar när det gäller handhavande och bildkvalitet infriades med råge. Genomsiktssökaren är i Leica-klass, även om jag aldrig lyckats bli vän med den elektroniksa (EVF) sökaren. Bildkvaliten är rent ut sagt dålig och jag förstår inte poängen med den, Varför använda en dålig elektronisk sökare när det finns en superb genomsiktssökare?
Bilderna blir riktigt, riktigt bra. Helt i klass eller bättre än de jag fick med min gamla Nikon D300s, som jag använder under mina år som korre i USA. Objektivet som sitter i kameran är superskarpt. Jag har läst en del kritkt att gluggen inte är så skarp på full öppning, men jag har aldrig haft några problem. En av de saker som verkligen lockade mig med Fiju X100 var en fast optik med 2.0 i ljusstyrka. Att kameran saknar zoom är kanske begränsande, men jag är van med Leican som bara har fasta brännvidder så för mig är det inget jätteproblem. För andra är det säkert en dealbreaker.
Jag har använt X100an i jobbet några gånger. Bland annat hade jag med den som enda kamera på telekommässan i Barcelona tidigare i år. Jag skrev ett inlägg om detta tidigare. Så länge man fotar för dagstidning är det pappret och inte kameran som sätter gränserna. Även mindre bilder för magasinspapper klarar den utan problem, men den ser säkert sina begränsningar om man ska fota helsidesbilder för Di Weekend.
Två saker stöd mig med X100. Det ena är de onödigt komplicerade menyerna. Till skillnad från min vän Jalle anser jag att man ska kunna använda en manick utan att läsa manualen. Med Fujin måste man definitvt läsa på och ändå händer det då och då att jag hamnar i menyval jag inte begriper.
Det andra är att den är långsam. Hopplöst långsam för street, så där väljer jag mycket hellre min M9. Och den tar 4-5 sekunder att starta upp från viloläget. Inte bra om en bra bild dyker upp från ingenstans.
Skulle jag då rekommendera Fuji X100? Absolut. För många är det den enda kamera du behöver, för andra är den det perfekta komplementet till en spegelreflex. Och den är mer än en kamera för avancerade amatörer. Den har en given plats i proffsets kameraväska.
Och inte minst, retrolooken är riktigt cool och den känns mycket mer välbyggd än storebror Fuji X-Pro1.

Cafe vid Gullmarsplan


Gångtunnel i Stockholm
Kista galleria


New Yorks tunnelbana
 Simone och en kaffekopp
 New Yorks financial district
New Yorks Times Square

6 kommentarer:

  1. Den verkar fantastisk på alla sätt förutom det som blir dealbreakern för mig : att den är så långsam. Fördelen med rangefinder och den optiken är vanligtvis snabbheten och att använda den för street eller för den sakens skull att fota barnen i precis rätt ögonblick. Trots detta blir jag en smula sugen på den.

    SvaraRadera
  2. Och för mig är det precis tvärtom. Jag har sålt M9:an och funderade på att ha D800E och Fuji Xpro-1 men kommer att passa på Fujin utan köper nog en X100 i stället. Och långsam? Ha den inte avstängd då :)

    SvaraRadera
  3. Du beskriver hur X100 glider ner i rockfickan. Jag tror inte att M9 gör det lika lätt, och när den gjort det är nog fickan för tung ;)

    Det är en intressant trend att det tillverkas "kompaktkameror" med sensorer i m4/3 och (som för X100) APS-C storlek. Leica X1, Sigmas foveon-baserade kameror och de flesta av Ricohs GXR konfigurationer hör hit. Det är ett helt marknadssegment för folk som vill kunna nå prosumer image quality med något i rockfickan eller för den delen handväskan.

    Jag har bara provat X100 i fotoaffären. Jag fick inte någon negativ bild av dess EVF, men så har jag använt sådana ett par år nu och väl vant mig vid otyget.... Jag tror att den är här för invadera och överta de optiska sökarnas territorier. Wysiwyg och focus assist (som hos Sony och Ricoh) är väl de två främsta fördelarna. Vi får se hur det går ;)

    Sigge

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska väl tilläggas att kameror som Fuji X100 inte bara är för avancerade amatörer. Ev av våra fotografer på Dagens Industri använder den regelbundet och han är supernöjd.

      Radera
  4. För övrigt har du en massa riktigt fina bilder som illustration

    Sigge

    SvaraRadera