måndag 3 juni 2013

Bildbearbetning så mycket enklare!

Nik Software står bakom en serie mjukvara för Photoshop och Lightroom. Min favorit är Silver Exef Pro som gör att jag kan omvandla mina digitala bilder till riktigt snygga svartvita på tio minuter. Men de har också en svit kallad Color Efex som används både för att bearbeta färgbilder och för en del mer dramatiska effekter. Rätt använt kan Color Efex spara åtskillig arbete där man annars måste jobba med lager på lager för att bearbeta valda delar av en bild i Photoshop.

Google har nyligen köpt Nik Software och sänkt priserna drastiskt. 150 dollar för hela sviten med alla mjukvaror. Det är omkring en tusenlapp och ger förutom Silver och Color bland annat deras sharpener och ett par andra program jag inte ens testat ännu. Men bara Silver Efex kostade förr 150 dollar, så hela sviten för den pengar är rena stölden.

Här är några exempel på vad man kan göra med de olika programmen. Allt går att göra i Photoshop, men det skulle ta myyyycket längre tid än jag nu ägnade åt dessa bilder. Många gånger räcker det här med fem minuter:

Kyrka i Boston, Massachusetts. Leica M9, silver efex pro.

Parkbänk i Enskede Gård, Silver Efex Pro

Peking, Leica M9, Silver Efex Pro.

Stockholm, Leica M9. Color Efex Pro. Bearbetat för att förstärka färgerna.

Södermalm. Leica M9. Color Efex Pro. Förstärkt färgerna i mitten. Tonat ner bakgrunden.

Södermalm. Leica M9. Bakgrund konverterad till svartvitt.
Bensinstation i Massachusetts. Färger förstärkt med Color Efex.

Mer bilder och jämförelser för den som är nyfiken finns här:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar