söndag 7 oktober 2012

Rapport från en dag utan Leica

Jag gjorde som sagt något läskigt i dag och lämnade Leican hemma med den uttryckliga avsikten att se om min lilla Fuji X100 duger som ersättare. Jag måste erkänna att Fujin klarade sig riktigt bra.
Ljuset var värsta tänkbara. Mycket skuggor och starkt solljus, ofta dessutom mottljus.
Leica är fortfarande en fantastisk kamera men ju mer jag jobbar med de nyaste modellerna från Nikon och Fuji desto mer ifrågasätter jag om den tyska legenden från 1950-talet har ett existensberättigande år 2012.
En M9 med Summicron 35mm kostar 79 000 kronor. En Fuji X100 med en 35mm motsvarighet kostar 10 000 spänn. Leican är 8 gånger dyrare!

Här är några bilder från dagens övningar med Fujin. Minimal efterbearbetning, bara lite mer kontrast. I övrigt rakr ur kameran och skjutet i jpeg. Döm själva om det hade varit värt nästan 70 000 kronor mer för att ta bilderna med tysk kvalitet i stället:









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar