tisdag 31 juli 2012

Mirrorless vinner men inte kanske inte m 4/3

När jag funderat mer om mirrosless och micro 43 inser jag att det nog inte är fel på idén, mer på senrorformatet. Mirrorless kommer att vara en viktig formfaktor, men jag är inte så säker på att micro 4/3 klarar sig, trots en rad fantasiska små kameror från Olympus och Panasonic, med ett par Leica-gluggar för att göra det riktigt intressant.
Formatet ska konkurrera med en rad spännande kameror som är marginellt större och som rymmer en APS-C sensor. De flesta verkar vara beredda att ta det lite större formatet på kamera och objektiv för en större sensor.
Nu senast kom Canon med sin EOS M, som ska kunna använda de flesta av deras fullformatsgluggar med adapter. Det senare är dock av tveksam nytta. Varför ha en pytteliten kamera om du ska släpa omkring på en gigantisk glas-klump?
Canon-kameran är vettig i mina ögon, till skillnad från Nikons lilla V1 och J1 med på tok för liten sensor. Varför bygga en helt egen variant med mycket mindre sensor än vad konkurrenterna klämmer in i samma format? Canon ES M, Sonys Nex-kameror och alla icro 4/3 är däremot ett utmärkt komplement till en spegelreflex eller en Leica mätsökare.

Själv hoppas jag någonstans att m4/3 ska klara sig. Jag hade med min Lumix när jag seglade i helgen och njöt av att kunna skjuta med en motsvarighet till 90-400mm som inte är större än min gamla 105mm till Nikon-kamerorna.

Mitt förra inlägg om mirrorless här.


Jpeg. Småfix i Photoshop, något mer kontrast, det är allt.
Jpeg, 45-200mm objektiv. Bearbetat med Color Efex Pro.


Jpeg, 45-200mm objektiv. Bearbetat med Color Efex Pro.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar