måndag 30 juli 2012

Rykten om Fuji X200!

Fujis banbrytande lilla kompaktkamera X100 blev en succé. Men kameran lanserades 2010, och i den digitala eran är två år en evighet. Dags för en  uppföljare, tycker i alla fall bloggsfären och pekar på att Amazon.com och B&H Photo i New York rear ut X100 för 999 dollar, 200 dollar under det gamla listpriset.
Ryktet/förhoppningen är att den nya X200 lanseras på Photokina-mässan i Tyskland i september.
Vi vet inte så mycket om en kommande X200, men på önkelistan finnas en ännu snabbare lins (mycket skarpare blir den inte) och en bättre elektronisk sökare.
Den EVF som sitter i X100 är i mina ögon (!) inte speciellt. Förutom makro använder jag alltid den optiska sökaren, som fö är superb.
Kanske kommer X200 också med Fujis nya 16 Mpixel sensor som sitter i storebror X Pro1. Då kan jag faktiskt tänka mig att uppgradera.


Förhoppningsvis behåller en kommande X200 den klassiska looken från X100.


Rakut ur kameran med X100. Rätt skarp...


Bra bokeh är inte lätt att åstadkomma med en ASPH-lins, men Fuji hjar lyckats med 23mm-objektivet på X100. Jag ser hellre att de behåller den här utmärkta gluggen än att de skapar en snabbare lins på bekostnad av bokehn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar