torsdag 14 juni 2012

Superskarp med tyvärr superdyr

Jag hoppade till när jag såg att Apple äntligen lanserat en MacBook med retina-skärmen, som hittills bara funnits i Iphone och Ipad. Den är superskarp, med så små pixlar att de ska vara helt osynliga för det mänskliga ögat.
En sådan dator bara måste vara den ideala maskinen för bärbar bildbehandling.
Det är den säkert också, men jag hoppade till igen när jag såg priset. En 15-tums laptop som börjar på 21.500 kronor och som lätt drar iväg till nästan 27.000 med snabbaste processorn och mer minne. Det är ganska mycket pengar närmånga av pc-konkurrenterna ligger på  10.000 eller till och med mindre. För 21.500 får jag en hyfsad pc med Intel I7-processor, 8 Gigabyte RAM och en separat 22 tums Nec P221w bildskärm som är skräddarsydd för bildbehandling. Och jag har några tusen över. Visst, Macens design är snyggare, den saknar hårddisk med rörliga delar etc etc. Men priset avskräcker och när jag jobbar med bilder föredrar jag ändå en större skärm med matt yta.
Hur imponerad jag än är av Apples retina-skärm kommer jag inte att springa iväg och köpa en ny MacBook.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar