tisdag 26 juni 2012

Fuji X-Pro1 blev plötsligt ännu mer intressant


Fuji kommer med en rad nya objektiv som gör den nya proffskameran X-Pro1 ännu mer intressant. Det som fångade mitt intresse är motsvarigheter till en 35 och 85mm 1.4.

Vid lanseringen kom Leica-utmanaren (i brist på bättre beskrivning) X-Pro1 med tre objektiv, som motsvarar 28mm 2.0, 50mm 1,4 och 60mm 2,4. Nu kommer också en 14mm 2.8 och ett zoomobjektiv på 18-55mm. Det motsvarar i fullformat en 21a och en 27-83mm. Zoomen kan jag klara mig utan. För mig är hela iden med en zoom på en mätsökarkamera befängd. Dessutom: ska den fungera med den optiska sökaren, eller med den i mitt tycke mycket sämre elektroniska sökaren? I det senare fallet blir värdet synnerligen begänsat.
En 21-motsvarighet är däremot ett spännande tillskott. Det är en klassisk mätsökarbrännvidd och kommer säkert att få det att vattnas i munnen på en och anna Leica-entusiast som tröttnat på den manuella fokluseringen.
Det verkligt spännande finns dock senare i Fujis pipelie. Senare i år eller 2013 väntas en 23a och en 56a, båda med ljusstyrkan 1,4. De motsvarar 35 respektive 84 millimeter och är en perfekt kombination för reportage och porträtt. Nu när Leica inte längre gör sin 75mm Summilux 1,4 blir gluggen det snabbaste teleobjektivet för mätsökare (jag vet, tekniskt sett är Fujin inte en mätsökarkamera, men det är just teknikaliteter).
Fuji utlovar också en liten 27mm 2.8. Riktigt vad den ska vara bra för vet jag inte, men det verkar som alla tillverkare med självaktning måste ha en ”pannkaka” just nu.
Till det kommer ytterligare två zoomar, en på 10-24mm (motsvarande 15-36mm) och en 55-200mm (83-300). Nu kommer vi verkligen in på området onödigheter. Telezoomen förutsätter den elektoniska sökaren men den kommer inte i närheten av en riktig spegelreflex. För mig får Fuji gärna behålla X-Pro1 som en klassisk mötsökar-typ-kamera och överlåta telen på en riktig spegelreflex. Men det finns kanske i Fujis pipeline det också. Vem vet?
Men kontentan är ändå att Fuji etablerar sig som ett ännu mer intressant alternativ till en Leica M9. Den som har råd och gillar den manuella fokusen köper fortfarande M9, naturligtvis. Men den som tycker att 60 papp enbart för ett kamera hus är mycket pengar (det vill säga nästan alla) eller som tycker att manuell mätsökarfokusering är jobbigt (ganska många) överväger den billigare japanska kameran.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar