lördag 3 mars 2012

Världens mest avancerade onödiga kamera


Hur mycket jag än försöker begriper jag inte riktigt vem som ska köpa Nokias nya superlur Pureview 808. Det är utan tvekan den mest avancerade kameramobil som någonsin tillverkats. Bilderna är bra, och videokvaliteten är imponerande.
Ändå tvekar jag.
Vi börjar med att se vad Nokia har åstadkommit. De har packat en 41 megapixel (!) sensor i en telefon. Nu kan man i och för sig inte använda mer än 38, och för det mesta är den tänkt att användas med mellan 5 och 10 megapixel. Resten används i en teknik kallad oversampling för att öka upplösningen. Men 41 megappixel är imponerande, och av de tester jag sett verkar de inte ha förstört mörkeregenskaperna fullständigt.
Den video Nokia visade upp i sin monter på Mobile World Congress i Barcelona var helt enkelt otrolig. Att det går att ta så bra filmer med en liten mobilkamera i mörker är osannolikt. Men tydligen sant.
 Nokia har packat mer godis i sina lilla lur. En 5-elements Carl Zeiss-glugg med asfäriska element och en bländare på 2.4. En stor sensor, hela 1/1.2, vilket faktiskt är större än de som sitter i Canons Powershot G11. Den har dubblerat ljus, en xenon-blixt för still och LED för video.
Men ändå?
Två saker gör mig mycket tveksam. För det första har Nokia byggt den kring sitt gamkla döende operativsystem Symbian, när de själva säger att framtiden för smarta telefoner är Windows Phone. Fotografer är ofta prylgalningar. Vem vill ha en sunkig lur i fickan, när de kan ha en Ihpopne eller en Nokia Lumia och komplettera med säg en Lumix LX5?
Det andra och ännu viktigare är kontroll. Nokia 808 är en telefon, med exakt noll manuella rattar. Jag vill kunna styra min kamera, och släpar mycket hellre omkring på en Fiji X100 i fickan. Den är visserligen större, men de manuella kontrollerna finns där direkt. OK, jag får ”bara” 12 megapixel, men alla vet nog att den ellen en Lumix eller en Powershot G11 räcker mer än väl i många sammanhang. Framför allt är det jag och inte kameran som kontrollertar bilden.
Nokia Pureview 808 är en fantastisk kamera, för att vara en mobil. Men jag tror att den blir en storsäljare först när Nokia lyckats peta in tekniken i sina Windows-telefoner. Då är jag beredd att köpa en som tredjekamera, den som alltid följer med. När jag vet att jag ska ta bilder följer fortfarande min Fuji eller Lumix med och när jag vet att jag behöver bra bilder följer Leican med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar