tisdag 27 mars 2012

Siffernörd eller inte?

Jag sitter och läser på DxOMarks sida om hur de mäter sensorer. Raw sensor Performance, logaritmer och lite sånt. Optiken har alltså ingen inverkan utan bara hur bra själva "plattan" är. Och hur väl den tar hand om informationen. De delar upp den i 4 delar. Porträtt, Landskap, Sport och Total. Kikar man på fullformatskamerorna och tittar på Totaldelen så har Nikon plats 1-6 och Canon kommer på sjunde plats. Det låter inget vidare, men som fotograf vet jag att optik också är viktigt. Leica hamnar på 43:e plats? Ojoj.
Men tillbaks till topplistan. D3x har legat strax under mellanformatskamerorna och skvalpat med 88/100 poäng. Ingen annan FF kamera har varit med och så nära förrän D4 kom upp och förbi med 89, vilket fick mina och många andra att lyfta lite på ögonbrynen. En sport/reportage kamera med kvalitéer som en mellanformatare. När D800 testades fick den 95/100. Jupp, du läser rätt. 95 poäng. P65plus, en kamera som kostar 300.000 sek får stryk av lilla Nikon D800.

Vad betyder det? Jag vet faktiskt inte exakt vad som kommer att hamna på Nikonhyllorna men att det är en ny era, det är jag säker på.

Jag återkommer med hårdtest när den dyker upp i Sverige, och kolla bilden från en fotograf som testat kameran.. Den verkar bra.
Jalle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar