torsdag 1 mars 2012

En kompakt räcker långt

De senaste fyra dagarna har jag tillbringat i Barcelona, på världens största telekommässa Mobile World Congress. Det är en spännande tillställning, men en plåga för fötterna och en mardröm för den som vill ta bilder. Montrarna är mörka, ofta med spotlight från alla håll som speglar sig i skärmarna på de datorer och mobiler jag vill plåta.
När jag åkte ner funderade jag på vilken kamera jag skulle använda. Jag är trots allt i första hand reporter och ska i första hand skriva. Så en stor spegelreflex är för mycket att släpa på. Min lilla Lumix G1 är rätt bra, jag har använt den tidigare på liknande mässor och alltid varit nöjd. Men den här gången fick bara min lilla kompakta Fuji X100 följa med. Den slinker lätt ner i kavajfickan, men kvaliten visade sig vara mer än tillräcklig. Min tidning Dagens Industri drog en av bilderna över en och en halv sida, så redigerarna var tydligen nöjda.
Lärdomen är att fler och större objektiv inte alltid är svaret på våra behov. Läs Jalles inlägg om zoomar. OK, man får gå lite mer med ett objektiv, men utmaningen tvingar mig att tänka till. Det är bra för kreativiteten.
Jag måste erkänna att jag inte trodde den lilla Fujin skulle fixa all från ett tal på en mörk scen till närbilder på telefoner, men det gjorde den. Det svagaste kortet var faktiskt produktbilderna. Autofokusen på nära håll var inte 100 procent, och den manuella skärpeinställningen är en pina.

Men resten var som sagt över förväntan. När jag såg andra fotografer och reportrar släpa på fullformatskameror med feta zoomar var jag ganska nöjd över mitt val.

En sak till. Jag använde aldrig den inbyggda blixten. Jag gillar befintligt ljus och Fujins superskarpa 2.0-objektiv tillsammans med den ganska stora sensorn (DX) visade sig mer än väl klara uppgiften.

Här är några bilder, rakt ur kameran.



Ericssonchefen Hans Vestberg vid måndagens presskonferens. 


Nokias monter. Tjejen på bilden jobbar i vanliga fall med design av användargränssnitt för de nya Lumia-telefonerna.

Jabra-hörlurar för den som vill ha bättre ljus i sin telefon eller Ipod.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar