tisdag 5 mars 2013

Det kunde ha blivit så bra..

I dag lanserade Nikon sin nya kompaktkamera Coolpix A. En liten kamera som  ryms i en ficka men som har en riktig APS C-sensor. Vad mer kan man önska?
En hel del, skulle jag säga.

Jag har inte hunnit känna på kameran, men när jag kollar på nätet har min initiala entusiasm förbytts i stor tveksamhet. Priset, drygt 10 000 kronor, kan jag leva med. Lite värre är det med objektivet, en 18mm, motsvarande 28a på fullformat, med långsamma 2.8. Jag fotar mycket hellre med min Fuju X100, som har en glugg som motsvarar en 35mm. Och den är 2.0.

Men vad jag verkligen inte förstår är varför Nikon inte gett kameran fler manuella kontroller. Jag saknar Fujins manuella tids och bländarrattar. 10 000 kronor riktar sig till proffs och avamcerade amatörer. Den gruppen brukar uppskatta riktiga kontroller.

Kanske är jag bara gnällig.

1 kommentar:

  1. Du har rätt Mikael, för en gång skull. :) Snygg färg men annars är det mesta fel. 10.000 kronor är lika mycket som den nya Fuji X100s som är en rejäl uppdatering på X100. Tyvärr tror jag X100:an leker med den här kameran både brusmässigt och autofokusmässigt. Då får man också sökare, snabb optik, extremt skarp optik, ingen optik som "poppar ur" huset, manuella kontroller och en fantastisk upplättningsblixt.

    Nej, frågan är vem den är för. Inte ens jag som nikonfantast och fotograf till ar på den här. Sony RX100 har zeissoptik, lämnar fantastiska bilder och kostar 5000 sek.
    Nej, skicka tillbaks den och be dem, Nikon, börja om. Färgen var rätt och sensorn men sen var det mesta fel.

    SvaraRadera