onsdag 2 januari 2013

Ibland är pirat bättre än originalet

Jag gick omkring en längre tid och funderade på fasta objektiv till min Nikon D600. Jag gillar de begränsningar fasta gluggar ger, det fasta omfånget tvingar mig att tänka ett steg till i stället för att vrida om zoom-ringen. Länge funderade jag på en Nikon 50mm 1.4, men jag är inte helt imponerad av bokehn. Snubblade över en begagnad Sigma 50mm 1.4, som enligt alla tester har en fantastisk bokeh men som lär ha svårt att hitta skärpan. Till slut bestämde jag mig för att jag har råd att riskera 2400 kronor. Så här långt är jag nöjd. Sigman är en gigantsik klump, ett halvt kilo och 77 mm filterstorlek.

Normalt brukar det vara så att pirat (Sigma, Tamron mfl) är billigare men lite sämre än originalen. Man köper Sigma i stället för Nikon för att spara pengar. I det här fallet är det faktiskt tvärt om. Sigman är som ny avsevärt dyrare än Nikons 50mm 1.4 (och avsevärt större).
Men den är också bättre. Sigman presterar en bokeh som Nikons inte kommer i närheten av. Känslan i mina svartvita bilder påminner mig mer om Leica än om Nikon.

Ta en titt och döm själva.





2 kommentarer:

  1. Bra:
    Class-leading image quality
    Relatively low vignetting even at wide apertures on full frame
    Reasonably fast and positive autofocus, with full-time manual override
    Very good build quality

    Dåligt:
    Large and heavy for a 50mm F1.4
    Expensive


    Där kom du undan väldigt bra enligt både mig och DPreview.

    SvaraRadera
  2. Jag har funderat lite på din rubrik, Micke. Ibland är pirat bättre än originalet. Nja. Jag skulle inte kalla Sigma, ZEISS piratobjektiv. Det är inte rättvist längre. Tamron har alltid haft bra rykte som macro optiktillverkare. Sigma som tele. ZEISS räknas väl i de flesta fall som bättre optiskt än "originalen"

    Jalle

    SvaraRadera