onsdag 12 september 2012

Hur innovativa är egentligen Leica?

Jag slogs av en obehaglig tanke när jag läste om Sonys nya kompakta fullformatskamera. Det var inte att Leica fått ännu en seriös konkurrent, utan att det här borde Leica ha gjort.
Jag insåg att det faktiskt var väldigt länge sen som Leica kom med något riktigt revolutionerande i kameraväg. Leica var de som skapade småbildsfoto med ur-leican för nästan 100 år sedan. De revolutionerade återigen fotografin med mätsökarlegenden M3 år 1959. Men de gjorde inte mycket nyskapande med spegelreflexarna. (Vem kan på allvar tycka att R3 eller R4 var verkligt spännande?)
När det gäller mätsökare är M9, och den kommande M10, inte mycket mer än en digtal M3, och den lanserades för snart 60 år sedan.
Det räcker inte med en och annan snitsig version designad av ett klädmärke och en kamera som bara kan ta svartvita bilder. Faktum är att Leica inte längre är speciellt nyskapande. Var finns de innovativa elektroniska sökarna (ja visst ja, de har inte ens live view på M9)? Var finns en väl fungerande och snabb autofocus för spegellösa kameror?
Den senaste tiden har det kommit en rad kameror som inte bara är bra, utan har den där JAGVILLHA-faktorn. Fuji X100, Sony RX1 bara för att ta ett par exempel. Fortfarande finns ingen annan kamera som jag utan vidare skulle byta min M9 mot. Men jag är övertygad om att den snart kommer, och jag är tyvärr rätt säker på att den inte kommer från Leica.

Det var då det, när Leica verkligen var revolutionerande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar