Jag stötte på ett test av mittt favoritobjektiv, min Zeiss
Sonnar C 50mm, och den sågades jämsmed fotknölarna. Den är inte skarp har inte
bra kontrast och är på det hela taget ett dåligt objektiv, i vart fall inte i
närheten att vara värt 10 000 kronor.
Det hela visades mycket vetenskapligt med diverse taballet
och TFT-kurvor. Hur kan man argumentera med kurvor? Genom att inte bry sig om
dem, skulle jag tro.
Det enda som spelar någon roll är hur ba bilderna ser ut på
skärmen eller när man printar ut en kopia. Jag har ägt gluggar som är superskarpa
men som inte alls har samma känsla som en Zeiss. Jag har jämfört Leicas
ultraskarpa Summicron 35mm ASPH med den betydligt billigare Sumarit 35an. Och
hur mycket jag än är imponerad av färgbilder med Summicronen tycker jag att
Sumariten är bättre för svartvitt. Jag kan inte sätta fingret på vad det är,
men på något sätt blir Summicronen för klinisk.
Den superskarpa svartvita bildens okrönte konung är utan
tvekan Ansel Adams. Vem känner inte till hans ikoniska bilder från Yosemite
Valley i Kalifornien. Skarpare än så blir det inte. De är tagna med objektiv
från 40, 50 och 60-talet, långt innan ASPH och datorer kom in i bilden.
Jalle har precis läst Doxomarks hemsida som bedömer kameror
efter något slags vetenskaplig former av pixelprestanda. Enligt den är Leica M9
en fullständigt usel kamera. Förmodligen hade personerna bakom sajten ansett
att Ansel Adams omöjligt kunde ha tagit bra bilder från Yosemite Valley med så
usel teknik.
Dem här är tagen med en Leica M9 med bara 18 megapixlar och med en sunkig Summarit 90mm som inte ens är ASPH...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar